top of page
  • Forfatters billedeBetina Mikkelsen

Et hurtigt trick, for at få en mere klimavenlig hjemmeside eller webshop

Opdateret: 22. jun. 2023

At designe en klimavenlig hjemmeside eller webshop med et lavt energiforbrug, så det er CO2 neutralt er ikke så udfordrende, som du tror. Det kan faktisk være ret simpelt!


Klimavenlig hjemmeside

En af de første gange, jeg hørte om "energivenligt webdesign", var i begyndelsen af ​​0'erne, da Google gjorde deres site mørkt til Earth Day. Ifølge Google betød det mørke farvetema at brugernes skærme havde et mindre forbrug af elektricitet i forhold til hvis sitet havde en hvid baggrund. På daværende tidspunkt, benyttede brugerne stadig de store Cathode Ray Tube (CRT) skærme, som netop brugte mindre energi til at vise mørke farver på skærmen.


Efterhånden blev de stationære CRT skærme udskiftet til LCD fladskærme og bærbare computere med LCD skærme, der var noget mere energivenlige.


En vigtig forskel at fremhæve; LCD-skærme benyttede en enkelt baggrundsbelysning, der oplyste hele skærmen. Det betød at uanset hvilken farve der blev vist, selv sort, var lyset altid tændt. Dermed forsvandt formålet med et webdesign med mørke farver, der ellers skulle spare energi.


Skærmteknologien har siden ændret sig markant, især med OLED teknologien. En vigtig forskel med OLED skærme er, at i stedet for at have en enkelt baggrundsbelysning, er hver enkelt pixel i sig selv en lille LED pære, der lyser individuelt, når det er nødvendigt.


Med OLED teknologien oplever brugeren en bedre billedkvalitet. Teknologien betyder også, at de mørke farver, bruger mindre strøm, fordi mindre dele af skærmen er oplyst. Dermed giver det igen mening at inkluderet mørke farver i webdesignet i forhold til at opnå et nedsat energiforbrug og hermed en mindre CO2 udledning.


En anden ting, der har ændret sig, siden Google var banebrydende med sit mørke tema i begyndelsen af ​​0'erne, er udviklingen af ​​smartphones og mobile enheder der har adgang til internettet.


Google der er frontmover indenfor mange områder, har sat retningen for deres forbrug af energi på internettet og kan kalde sig CO2-neutral i dag. Deres mål er at køre på bæredygtig energi, 24/7, på alle deres datacentre inden 2030.


De har blandt andet fundet ud af, at deres Google Maps App forbruger op til 63 % mindre skærmenergi i nattilstand sammenlignet med standardtilstand på deres telefoner med OLED skærme.


De kom også frem til, at mens de hvide pixels bruger mest energi, bruger blå pixels betydeligt mere end røde og grønne. De farver, vi vælger i vores designs, har derfor stor betydning, ikke kun ved præsentation af produktet, brugeroplevelsen og tilgængeligheden, men også for miljøet.


Hvorfor tænke klimavenlig hjemmeside?


I takt med at klimakrisen bliver stadig mere alvorlig, kigger virksomhederne på forskellige, bæredygtige parametre og løsninger til f.eks. at nedbringe deres CO2 udledning.


En af parametrene som kan bidrage til dette, men som få er opmærksom på, er at sænke energiforbruget på internettet ved en klimavenlig hjemmeside.


I dag bruger internettet ca. 9 pct. af verdens elektricitetsforbrug og står for cirka 2 pct. af det menneskeskabte CO2-udslip. Det høje forbrug af energi, er årsag til der, udledes lige så meget CO2 på internettet som verdens samlede flytrafik udleder.


Internettets CO2-belastning vil med sikkerhed være stigende da internetforbruget ventes at vokse med cirka 25 pct. om året.


Hvis du gerne vil tale om, hvordan jeg kan hjælpe dig med, at optimere din hjemmeside eller webshop, så den udleder mindre CO2, ring til på 30309624, eller skriv til betina@mikkelsen-cbd.com.


bottom of page