top of page
Klimavenlig Hjemmeside

Skab en klimavenlig hjemmeside eller webshop med bæredygtige tiltag og øg din online indflydelse

Jeg tilbyder specialiseret rådgivning inden for optimering hjemmesider og webshops, så de bliver mere klimavenlige og er CO2 neutral

 

I dag, hvor klimaforandringer er i fokus, er det afgørende at tænke bæredygtighed ind i alle aspekter af vores liv og forretning. Din online tilstedeværelse er ingen undtagelse.

Ved at optimere din hjemmeside eller webshop med klimavenlige tiltag kan du reducere din miljøpåvirkning på internettet og samtidig opnå en række fordele. 

 

Jeg hjælper dig med at identificere ineffektive processer, reducere energiforbruget og minimere spild. Samtidig fokuserer jeg på at skabe en brugeroplevelse, der er både miljøvenlig og engagerende for dine kunder.

Vores samarbejde vil omfatte en grundig analyse af din eksisterende online platform samt en skræddersyet strategi til at gøre den mere klimavenlig. Jeg vil identificere områder, hvor der kan foretages forbedringer, herunder optimering af kode, serverplacering, billedkomprimering, brug af grønne hostingtjenester og meget mere.

Ved at investere i en klimavenlig optimering af din hjemmeside eller webshop kan du ikke kun reducere dit CO2-aftryk, men også styrke dit brand og tiltrække et stadig voksende segment af bevidste forbrugere. 

Budgetvenlig timepris på 450 kr. excl. moms og ingen aftale binding.

Hvilke kan jeg hjælpe dig til en CO2 neutral hjemmeside?

Herunder kan du se et udpluk af opgaver, jeg ofte løser:

  • Grøn hosting
    Jeg hjælper dig med at flytte websitet til hostingudbydere, der bruger vedvarende energikilder som sol- eller vindenergi. På den måde sikrer jeg, at dit websitet er drevet af ren og CO2-neutral energi.

     

  • Optimeret kode og ydeevne (ofte i samarbejde med udvikler)
    I samarbejde med min eksterne samarbejdspartner, vil vi gennemgå websites kode for at reducere unødvendig belastning og forbedre effektiviteten. Ved at optimere din kodebase kan vi reducere energiforbruget og gøre dit website hurtigere og mere effektiv.
     

  • Bæredygtige designelementer
    Jeg vil komme med anbefalinger til bæredygtige designelementer på dit website. Dette kan omfatte brug af optimering af billeder til Googles WebP billedeformat, miljøvenlige farver, ikoner og billeder samt minimalistisk design, der sparer båndbredde og energi.
     

  • Co2 kompensation
    For at sikre, at dit website er CO2-neutral, kan jeg hjælp med anbefalinger til kompensering for eventuel resterende CO2-udledning. Dette kan gøres ved at investere i klimaprojekter, der reducerer eller absorberer CO2

Er det bare hysteri, alt det her med CO2 udledning fra internettet?

Nej, det er det desværre ikke. Internettet producerer 1.7 milliarder ton CO2 årligt. Det svarer til3% af verdens samlede CO2 udledning. Det er en pæn slat, som vi siger i Nordjylland.

Du kan læse mere om internettet, er en overset klimasynder her.

(Kilde: Energiforum Danmark)

Hvad kan du selv gøre?

Der er flere tiltag, du som ejer af en webshop eller hjemmeside kan tage for at gøre websitet CO2-neutral og klimavenlig.


Her er nogle mulige skridt:

  • Vurder din energiforsyning

    Overvej at skifte til en vedvarende energikilde som solenergi eller vindenergi til at drive dine servere og datacentre. Du kan enten investere i egne vedvarende energiprojekter eller købe grøn strøm fra leverandører.
     

  • Optimer servere og hosting

    Sørg for, at dine servere er energieffektive og optimeret til at reducere energiforbruget. Du kan konsolidere servere, virtualisere og bruge cloud-hosting, der kan være mere energieffektivt.
     

  • Reducer dataoverførsel

    Optimer dine hjemmesiders ydeevne for at minimere mængden af ​​data, der skal overføres mellem servere og brugernes enheder. Optimering af billeder, kode og indhold kan hjælpe med at reducere belastningen og dermed energiforbruget.
     

  • Brug CO2-kompensation

    Du kan kompensere for CO2-udledningen fra din webshop eller hjemmeside ved at investere i projekter, der reducerer eller fjerner CO2-ækvivalenter fra atmosfæren. Det kan være f.eks. skovrejsning, forbedret energieffektivitet eller vedvarende energiprojekter.
     

  • Anvend grønne hostingudbydere

    Vælg hostingudbydere, der aktivt arbejder på at reducere deres CO2-aftryk og tilbyder grønne hostingløsninger. Disse udbydere kan have energieffektive servere, bruge vedvarende energi eller kompensere for deres CO2-udledning.
     

  • Implementer effektiv kodepraksis

    Optimer din kode og scripts for at reducere belastningen på serverne og forbedre websidens ydeevne. Minimer brugen af ​​ressourcetunge plugins og scripts, og anvend komprimeringsteknikker for at reducere størrelsen af ​​filerne, der overføres til brugeren.
     

  • Opfordrer til bæredygtig adfærd

    Integrer bæredygtige principper i din virksomheds filosofi og kommuniker aktivt om dine bæredygtige tiltag til dine kunder. Opfordr også dine kunder til at træffe klimavenlige valg, f.eks. ved at tilbyde muligheder for grøn levering eller fremme genbrug og genanvendelse af produkter.
     

  • Gennemgå og reducer dataindsamling

    Analyser hvilke data du indsamler fra dine brugere og foretag en vurdering af, om du virkelig har brug for alle disse oplysninger. Jo mindre data du indsamler, jo mindre belastning er der på serverne og jo mindre energi forbruges der.
     

Disse tiltag kan hjælpe dig med at reducere CO2-udledningen fra websitet og gøre siderne mere klimavenlige.

Det er vigtigt at forstå, at det at blive CO2-neutral og klimavenlig er en proces, der kræver vedvarende indsats og løbende forbedringer fra virksomheden.

Hvad værdi skaber det for dig?

At have en klimavenlig hjemmeside eller webshop sender flere vigtige signaler til kunder, partnere og andre interessenter:

  • Engagement i bæredygtighed
    Det viser, at virksomheden tager miljømæssige spørgsmål alvorligt og gør en indsats for at reducere sin egen påvirkning.

     

  • Innovationslederskab
    Det viser, at virksomheden er villig til at omfavne nye teknologier og metoder for at forbedre sin praksis.

     

  • Samfundsansvar
    Det viser, at virksomheden ikke kun tænker på sin bundlinje, men også tager hensyn til dens rolle i det bredere samfund og dens påvirkning på planeten.

     

  • Fremtidssikring
    I takt med at forbrugernes bevidsthed om klimaændringer vokser, kan virksomheder, der viser en klar forpligtelse til miljømæssig bæredygtighed, være mere attraktive for både nuværende og potentielle kunder.

     

  • Differentiering fra konkurrenter
    Hvis konkurrenterne ikke er lige så engagerede i bæredygtighed, kan dette give virksomheden en konkurrencemæssig fordel.

PortOne1.jpeg

Jeg er ikke et webbureau eller marketingbureau

Det betyder jeg overlader kodning, til din interne webudvikler eller webbureau og markedsføring til dit marketingbureau.

Jeg gør nemlig kun det, jeg er god til - for at sikre dig et trygt og grundig samarbejde.

Har du brug for hjælp til en anden opgave, der er relateret til kodning eller markedsføring? Men ikke har en samarbejdspartner til dette, kan jeg hjælpe dig med at finde et troværdigt firma, som kan hjælpe dig.

 

Jeg har flere faste samarbejdspartnere, som er nøje udvalgt udefra, at de skal være dygtige i processen og kan kvalitetssikre deres opgaver og skriver kode efter kodestandarder.

Jeg har ingen økonomisk interesse, når jeg hjælper dig med at finde en samarbejdspartner indenfor kodning eller online markedsføring m.m.

Du finder mig i "PortOne" på Porthusgade 1 i Aalborg.

Kontakt mig for en uforpligtende snak

Betina Mikkelsen

Ejer af Mikkelsen Consulting & Business development

Telefon: 30309624

info@mikkelsen-cbd.com

bottom of page